Aan de slag! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Maaike Hilkmann - WaarBenJij.nu Aan de slag! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Maaike Hilkmann - WaarBenJij.nu

Aan de slag!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

04 Oktober 2015 | Malawi, Zomba

Lieve allemaal! Zikomo (bedankt) voor alle leuke en bemoedigende reacties! Super leuk om te lezen!! :-)

Dinsdag 29 september:
M’n eerste nacht gehad in m’n eigen huisje. Wat een geluiden buiten! De honden waren allemaal aan het janken, vechten en blaffen. Het ritme hier bevalt me wel: vroeg naar bed en vroeg opstaan, het is vroeg donker en ook vroeg weer licht. Om half 6 al wakker geworden en Selena was er om 6 uur. Als snel rook ik het vuurtje waar ze mee bezig was om thee te zetten. Na een ontbijtje ben ik met Joseph naar het project vertrokken. Erg mooi om te zien: het gehele project draait op lokale mensen die zich bijna allemaal vrijwillig inzetten om de community te verbeteren. Met Joseph op pad geweest voor het Back to school! programma.

Samen met de lokale politie zijn Joseph, iemand anders van het project en ik vetrokken naar het platteland. We zaten in een soort jeep / busje met twee banken tegenover elkaar. Ik zat naast 2 jongens van een jaar of 16 gepropt welke aan elkaar vast waren geboeid. Die waren vast op weg naar het politiebureau. De dorpjes verder het platteland op zijn nog armer dan in mijn dorpje. Wist eigenlijk niet dat dat kon en vond het best schrijnend… We zijn opgesplitst en vervolgens de huisjes / hutjes langs gegaan om te kijken of hier kinderen zitten die eigenlijk op school moeten zijn. YODEP (mijn project) is zich ervan bewust dat onderwijs ontzettend belangrijk is. Als deze kinderen niet naar school gaan, zullen zij het nooit beter krijgen dan hun ouders. Een goed initiatief! We zijn over de akkers van huisje naar huisje gelopen. Als de kinderen niet op school zitten, moeten de ouders hier verantwoording over geven en worden de namen van de kinderen genoteerd. Soms komt het voor dat de kinderen wegrennen en wij erachter rennen. En dat met zo een bijna 30 graden :-) Ik begreep dat als de kinderen te vaak worden genoteerd, de ouders een soort van boete moeten betalen. Maar zo kwamen wij ook een jongetje tegen dat door een slang in zijn teen was gebeten en daardoor niet naar school kon. Ik zal niet in detail treden, maar deze teen zag er erg slecht uit en zat onder de vliegen. Hoop maar dat dat goed komt.. Daarna nog even op de school zelf gaan kijken. Nou ja, ik denk dat de kinderen meer naar mij keken :-). Een Azungu (blanke) zien zij maar zelden! Ik vind de kinderen allemaal even mooi en lief. Van mij moeten ze niet altijd veel hebben, vooral de allerkleinste vinden blanke toch eng.. Zie foto van het ''klaslokaal’’!

Woensdag 30 september:
Vandaag mee geweest met het repareren van een huisje. Door de hevige regenval afgelopen januari zijn er veel huisjes (deels) ingestort. De gemiddelde levensverwachting in Malawi is 50 jaar. Heb je het geluk dat je toch ouder wordt, dan is er de kans dat je verstoten wordt en helemaal op jezelf bent aangewezen. Het huis van een vrouw van ruim in de 80(!) is ook door de hevige regenval verwoest. Ik heb meegeholpen om dit weer op te bouwen. Eerst water halen om het cement (klei) mee aan te maken. Jaja, dit moest ik ook traditioneel op mijn hoofd dragen, zie foto’s haha. Ik had nog een kleine kom en regelmatig plonsde er dan ook water overheen. De dame die me hielp droeg een mega emmer en morste geen druppel. Nog even oefenen dus. Daarna een muur gemetseld. Maandag maken we het huisje helemaal af.
Na de lunch ben ik mee geweest naar de Childrens corner. Deze worden in diverse dorpjes gegeven. Ik ben meegegaan naar de Childrens corner in mijn eigen dorp. Er worden spelletjes met de kinderen gespeeld. Heb heel erg gelachen en veel plezier me de kids gehad. Want wat zijn ze ondeugend!! :-) Daarnaast worden er diverse vuurtjes aangelegd en wordt er rijst gekookt. Alle kinderen krijgen dan een beetje rijst. De kinderen zijn allemaal lief, ondeugend en vrolijk. Maar tijdens het uitdelen van de rijst veranderd dat wel. Niet leuk om te zien. Duwen, trekken en soms vechten voor een halve beker rijst. Helaas zit er ook een hongersnood aan te komen. Door de hevige regen zijn de oogsten mislukt. De mensen teren nu op het laatste beetje voorraad wat ze hebben. Berekend is dat dit binnen twee maanden op zal zijn en er dan dus een hongersnood uitbreekt. De overheid speelt hier op in door maismeel te gaan uitdelen. Maar of dit ook echt bij iedereen terecht gaat komen en of dit genoeg is? Ik vrees een beetje voor de kindjes die nu al opgezette buikjes en dunne armpjes hebben..
Vandaag ook weer vol bewondering gekeken naar alle moeders die hun kleine baby’s bij alle activiteiten meenemen. Op de arm of met een doek op de rug. En flop, daar komt weer een borst om even te voeden, maakt niet uit waar of met wie.

Donderdag 31 september:
Helaas gebeurde woensdag avond het onvermijdelijke: ben erg ziek geworden. Diarree, buikkrampen, misselijk, bloedheet en ga zo maar door. Woensdagnacht was dan ook niet erg prettig en toen heb ik thuis wel een klein beetje gemist, met alle gemakken… De dagen zijn zowel fysiek als mentaal pittig. Ik was donderdag dan ook te zwak om mee te gaan naar het project. Heel erg jammer, maar het ging gewoon niet… Na een dag rust te hebben gehad weer zo fit als een hoentje!! :-) Kom maar op met de aankomende weken!

Tegen Serena gezegd dat ik geen vlees eet. Moet er niet aandenken dat ze zo een scharrelend kipje de nek omdraait. En een levende kip van de markt naar huis vervoeren…. Dat wordt hem ook niet! Het eerste weekend ging om onbekende redenen de Welcome to Zomba tour niet door. Heel jammer (not) want daar was de beruchte ‘’kip slacht cursus’’. Fjiew: so far so good 

Ik kan ondertussen wel zeggen dat ik sinds een aantal dagen gewend ben en m’n draai gevonden heb! Ik geniet op en top en voel me thuis. Ik klets gezellig met de buren, m’n huismoeder en de mensen van het project. Daarnaast zit is sinds woensdag niet meer alleen in m’n huisje: Reinalda is opgeknapt. Superrrr gezellig! En ondertussen ga ik ook traditioneel gekleed in vrolijk gekleurde lappa’s. Ik zeg: ingeburgerd!

Weekend:
Het weekend ben ik met een paar vrijwilligers van andere projecten twee dagen naar Mulanje Mountain geweest. De hoogste berg van Zuidelijk Afrika. Leuke hike gedaan, gezwommen bij een waterval en naar een thee plantage geweest. Leuk en gezellig weekend gehad.

De stroom is weer eens uitgevallen, dus ga nu in het pikdonker met m’n hoofdlampje douchen (wassen) en zo m’n bed in. Morgen weer aan het werk! Tot horens!!! 

ps: Het wennen aan de kakkerlakken, spinnen, mega kevers etc die in het donker te voorschijn komen, dat duurt íets langer... ;-) Het is nog een hoop gegil haha!

Dikke kus,

Maaike




  • 04 Oktober 2015 - 20:19

    Roxanne :

    Leuk om te lezen, de positiviteit straalt ervanaf! Het werk dat je doet klinkt zwaar maar erg waardevol.
    Ik mis je al wel een beetje. Vooral als ik rare dingen langs zie komen op Facebook, dat bespreek ik normaal gesproken toch even met jou

  • 04 Oktober 2015 - 20:23

    Roxanne :

    Oeps, mijn halve berichtje is weggevallen. Er stond nog een

  • 05 Oktober 2015 - 13:26

    Renate:

    Hey lieve Babbel!
    gaaf om je blogs zo te lezen, bikkel!!!
    Heel veel plezier, succes, sterkte enzovoorts.. Ik hoop dat je een fantastische tijd hebt!
    Xxxx

  • 05 Oktober 2015 - 20:04

    Joke:

    Ha Maaike,
    Wat een mega ervaring.......iets dat je nooit meer vergeet.
    Groetjes aan iedereen daar

  • 05 Oktober 2015 - 20:08

    Frank:

    Hey Maaike,

    Trots op jou hoor!! Aan de ene kant leuk om te lezen dat het zo goed gaat, aan de andere kant is het natuurlijk wel een triest verhaal, hongerbuikjes en naderende hongersnood. Wellicht kan je iets doen met die megakevers en kakkerlakken, schijnen enorm voedzaam te zijn

  • 05 Oktober 2015 - 20:08

    Frank:

    Hey Maaike,

    Trots op jou hoor!! Aan de ene kant leuk om te lezen dat het zo goed gaat, aan de andere kant is het natuurlijk wel een triest verhaal, hongerbuikjes en naderende hongersnood. Wellicht kan je iets doen met die megakevers en kakkerlakken, schijnen enorm voedzaam te zijn

  • 05 Oktober 2015 - 21:52

    Jet:


    Leuke verslagen Maaik!! Zet hem op!

    Liefsss

  • 08 Oktober 2015 - 20:57

    Dennis:

    Hoi Maaike,

    Leuk om je avontuur en hulp in Malawi via je leuke verhalen te volgen.
    Je vindt ook al snel je draai ! Stoer en super leuk.
    Succes en ik lees graag je volgende verslag weer.

    Dennis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 18 Juni 2015
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 4396

Voorgaande reizen:

24 September 2015 - 02 November 2015

Vrijwilligerswerk in Malawi

Landen bezocht: