Welcome to Malawi! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Maaike Hilkmann - WaarBenJij.nu Welcome to Malawi! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Maaike Hilkmann - WaarBenJij.nu

Welcome to Malawi!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

28 September 2015 | Malawi, Zomba

Hoi allemaal!! Even een berichtje uit het warme en mooie Malawi!

Zondag 27 september
Gister na vier goede vluchten aangekomen in Malawi! Wel geland op serieus het kleinste vliegveld ooit. Was gewoon een stukje asfalt en de bagageband was even groot als de kassaband van de Jumbo. Was wel erg opgelucht toen ik zag dat mijn backpack er ook bij zat! 

Joy van de organisatie heeft me opgehaald. Joy is aan Malawiaanse man en heeft jaren terug het project opgezet waar ik straks ga werken. Het was een gezellig autorit van ongeveer een uur. Ik zat met m’n neus tegen het raampje geplakt en vroeg hem het hemd van z’n lijf. Vrolijk en lachend (hij doet z’n naam eer aan) gaf hij antwoord en vertelde wat over het land. De armoede nam duidelijk zichtbaar toe naar mate we verder van het vliegveld reden. Kinderen in vodden langs de kant van de weg, trieste hutjes en zielige dieren. Slik, dit was waar ik straks ook tussen zou belanden. Maar goed, eerst een weekend verblijven in Pakachere om even te wennen aan alles. Pakachere is een hostel voor backpackers en zit in Zomba. Dit is ook een beetje de thuisbasis waar vrijwilligers afspreken in het weekend of als ze eens willen ‘’douchen’’.
Joy zetten me eind van de middag af, gaf me een lokale SIMkaart en verdween. Heel fijn dat er drie andere meiden van de organisatie zitten. Nog fijner dat ik het met deze drie meiden goed kan vinden. Zijn allemaal even gezellig en behulpzaam. Je slaapt hier in en dorm, je deelt je kamers dus met andere reizigers. Reinalda zit bij mij op het project, de andere twee meiden op andere projecten. Helaas is Reinalda ziek, heeft een bacterieel iets opgelopen en is er niet al te best aan toe. Vanaf morgen (maandag) ga ik naar mijn eigen project en mijn eigen onderkomen. Helaas moet ik alleen omdat Reinalda ziek is, was fijn geweest als zij me wat wegwijs kon maken.

Verder is Malawi echt prachtig! Veel groen, hoge bergen, rode zandwegen, bomen met paarse bloemen etc. Ook is het erg warm. De mensen hier zijn vriendelijk. Vandaag even naar de markt geweest, geld gepind en airtime (beltegoed) gehaald. De mensen vinden ons interessant maar zijn niet vervelend. Gister avond nog wel moeten wennen aan alles en kon m’n draai niet zo vinden. Vannacht goed geslapen (ondanks dat ik mijn stapelbed deelde met een snurkende caveman..) Vandaag voel ik me al meer thuis en ben ik erg benieuwd naar morgen! Ik ga nog even genieten van de w.c. de half gare douche en het relaxen. Morgen naar m'n project :-)

Maandag 28 september.
Vandaag om half 9 kennis gemaakt met Katrien, zij is de regio coördinator. Met haar heb ik alles doorgenomen en wat informatie over de cultuur gehad. Hierna met Noel (Lokale vrijwilligerbegeleider van mijn project) in een taxi gestapt en hij heeft me afgezet bij m’n eigen huisje. Hierna met hem boodschappen gehaald en kennis gemaakt met m’n huismoeder: Serena. Serena gaat elke dag voor mij koken en zorgt dat er heet water is zodat ik me kan wassen. ’s Avonds gaat zij weg en komt er een beveiliger. Eerlijk is eerlijk: ik moet er wel aan wennen dat ik alleen in een huisje in een arm onbekend dorpje zit en nog niemand ken. Het is nog wat onwennig, maar dat komt vastgoed de aankomende dagen! Dat de armoede hier groot, dat is duidelijk te zien. Wel gezellig dat er kippen, geiten en honden om m’n huisje lopen. Een stukje verder scharrelt een varken. De communicatie verloopt wat moeizaam. Dus ik ben hard bezig om een basis woordje Chichewa's te leren: Muli Bwanji? (hoe gaat het?) Ndili bwino, kaya inu? (goed, en met jou?). M’n huismoeder helpt me hierbij. De mensen stellen dit zeer op prijs dus ik ben even aan het stampen. Het toilet is een gat in de grond en m’n huismam kookt op een vuurtje. Back to basic dus. Ik vind het toilet prima te doen, alleen erg jammer dat de kakkerlakken ‘’het gat’’ na zonsondergang overnemen….. In het donker ga is dus niét naar de w.c. Dan hou ik het wel op! Heb ook al de nodige beestjes op m’n slaapkamer gezien dus zorg er voor dat m’n klamboe GOED om m’n bed zit haha. Verder is de omgeving en het uitzicht hier écht schitterend!! Wauw!

In de middag met Noel naar het project geweest. Dit is ongeveer 15 minuten lopen. Leuke mensen ontmoet! Deze week ga ik huisjes en w.c. gebouwtjes repareren, naar de Kids corner en helpen bij Specials needs (een programma voor kinderen met een beperkingen). Ook ga ik mee met het Back to school programma. Samen met de politie ga je dorpjes langs om te kijken welke kinderen niet op school zijn. Dit is alles wat ik er tot nu toe van heb gehoord. Ga het allemaal beleven deze week en heb er zin in!

Tot zover :-)

Liefs, Maaike

  • 28 September 2015 - 19:20

    Roxanne:

    Heey Maaike,

    Goed om weer even iets van je te lezen! Het klinkt als een enorme uitdaging maar dat kun jij wel aan. Doe je best en vergeet niet te genieten van het prachtige land!

    Liefs, Roxanne

  • 28 September 2015 - 19:47

    Wendy:

    Maaike! Ooh, wat spannend allemaal! Zo leuk om je verhalen te lezen. Nu al een hele ervaring. Heel veel plezier en ervaar!

    Liefs Wendy!

  • 28 September 2015 - 20:24

    Esther:

    Lieve Maaike,
    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen. Geniet ervan! Dikke kus Esther

  • 28 September 2015 - 20:44

    Mams & Paps:

    Hoi Maaike,
    een goed begin en wij zijn benieuwd naar de verhalen. Veel succes met de insecten.
    Dikke kus

  • 28 September 2015 - 20:57

    Patricia:

    Maaike, wat leuk om wat van je te horen, best spannend allemaal, geniet van je tijd daar..... en hou ons op de hoogte..... leuk xxx patricia

  • 28 September 2015 - 21:23

    Marlot :

    Wow Maaike!! Vind het nog steeds ontzettend stoer van je en wens je veel succes! Leuk om even te lezen hoe het allemaal gaat daar. Liefssss


  • 28 September 2015 - 21:26

    Tanja:

    Hoi Maaike,
    Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen! Maar wel heel wat om aan te wennen. Maar als iemand het kan, bij jij het ! Hopelijk lopen die kippen nog lang vrij rond.....vrees van niet :-) Geniet er van ! Liefs Tanja

  • 28 September 2015 - 22:16

    Leonie :

    Hey Maaike! Goed dat je veilig en compleet bent aangekomen en wat leuk om je eerste ervaringen al te lezen! Veel succes met inburgeren, maar volgens mij doe je dat hartstikke goed, en als je punten wilt scoren bij je huismama, zou je misschien wat hout kunnen hakken voor het kookvuur:)! Geniet ervan! Liefs, Leonie

  • 28 September 2015 - 22:24

    Reshma:

    Hi Maaik, stoer hoor je back to basic huisje!
    Hoop dat je met mooie projecten kunt helpen!
    Liefs van ons xx

  • 29 September 2015 - 07:44

    Pamela:

    Hoi Maaike, Wat leuk om al zo snel iets van je te lezen en uiteraard fijn dat jij met tassen goed bent aangekomen. Gelukkig schrijf je nog niets over kippen :-)
    Veel succes! Liefs Pam

  • 29 September 2015 - 20:17

    Marjolein:

    Hee toppertje,
    Wat een ervaring je stapelbed met een cave man delen, gelukkig had je daar al een beetje op geoefend. Op al het andere niet, maar dat moet je maar lekker op je af laten komen. Dat pak jij met beide handen aan! Zet m op maaik! Hopelijk voel je niet al te veel gekriebel in je slaapzak. Dikke kus, marjolein

  • 29 September 2015 - 21:01

    Frank:

    Hi Maaike,

    Wat leuk om te lezen dat het zo goed gaat en dat je geniet van je all-inclusive vakantie, voorzien van alle luxe. Veel foto's maken en genieten!

    Liefs Frank en Lotte

  • 29 September 2015 - 22:05

    Joke:

    Ha Maaike,
    Ik vind het super stoer. Een ervaring voor je hele leven. Echt super leuk om het te lezen. Geniet van alles.
    Kus

  • 30 September 2015 - 13:44

    Ilse:

    Hoi Maaike,

    Wat fijn dat je heelhuids aangekomen bent en wat leuk om zo een eerste reisverslag van je te lezen. Ik kan me voorstellen dat je heel wat indrukken op gedaan hebt de eerste dagen.
    en over de beestjes...je weet het hé?! een kakkerlak is ook maar een kakkerlak!

    groetjes Ilse

  • 01 Oktober 2015 - 15:48

    Renée:

    Oh Maaik, ik ben zo benieuwd hoe je het hebt!!! Eerste week zit er alweer bijna op :O

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 18 Juni 2015
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 4405

Voorgaande reizen:

24 September 2015 - 02 November 2015

Vrijwilligerswerk in Malawi

Landen bezocht: